Elisabeth Ljunggren Kurbany Min

© Elisabeth Ljunggren Kurbany, mezzosopran

Elisabeth Ljunggren, mezzosopran

Elisabeth Ljunggren Kurbany är utbildad vid Royal Welsh College of Music and Drama, Trinity College of Music, London samt Kungliga musikhögskolan. Elisabeth är även harpist och utgjorde efter sin examen ena halvan av duon Opera på två (två röster, en cello samt en harpa) som turnerade med sin tvåmannaföreställning Som vi vill ha det på scener såsom Klara Soppteater, Göteborgs stadsteater samt Orionteatern. Bland andra roller finns Dido samt First Witch i Purcells Dido och Aeneas, Merab i Händels Saul samt

Anna i Randels Värmlänningarna. Som sångsolist har Elisabeth sjungit i Storbritannien, Ungern, Österrike samt i USA. Förutom romanskonserter har Elisabeth sjungit solistpartier ibland annat Bachs Matteus passion samt Juloratorium, Faures Requiem, Mozarts Kröningsmässa samt Requiem, och Pergolesis Stabat Mater. 2017 var hon solist i urpremiären av Ylva Q Arkviks Mater.

Thora  Einarsdottir 10(2) Min

© Thora Einarsdottir

Thora Einarsdottir

“a properly sweet-toned lyric soprano” BBC Music Magazine

“The direct magic of Thora Einarsdottir’s anxious, flickering and erotic timbre and her piano animated by desperation were still audible long after in the streets of Berlin.” Berliner Tagesspiegel

“Thora Einarsdottir defeats her lover with bare-footed naturalness, flexibility and defeating erotic charisma, and then makes a breath-taking metamorphosis into a suffering creature. Einarsdottir manages to present moments of impressiveness and perfection that are rarely rivalled on the operatic stage.” Frankfurter Allgemeine Zeitung


At the Icelandic Opera 2016 Thora sang Tatiana in Anthony Pilavachi’s new production of Eugene Onegin conducted by Benjamin Levi. Her other roles at the Icelandic Opera include: Mimí, Michaela, Gilda, Adina, Pamina, Zerlina and the title role in a new opera by Gunnar Thordarson. Ragnheiður. Thora was a member of the ensemble at Staatstheater Wiesbaden form 2000-2008 where here roles included: Euridice (Orfeo ed Euridice), Elmira (Creusus) Cleopatra, Ilia, Pamina, Susanna, Zerlina, Woglinde, Waldvogel, Ortlinde, Marzelline and Ännchen. At Opera North she has sung the roles of Pamina, Nanetta, Susanna, Barbarina, Duende (The Nightingales to blame).

Guest performances in include, Geneva Opera, Theatre du Capitol Toulouse, Theater Basel, Salzburger Landestheater, Prague National Theater, English National Opera, Glyndebourne Festival Opera, Opera North, Nationaltheater Mannheim, Staatstheater Darmstadt, Staatstheater Nünberg and Malmö Opera.

Thora is an active concert singer and regularly performs works like Handel’s Messiah, Mozart’s Requiem, Bach’s Johannes passion and Weihnachtsoratorium and Beethoven’s ninth symphony. Amongst others she has performed with Hansjörg Albrecht and Münchener Bach Choir, Aapo Häkkinen and Helskinki Baroque Orchester, Sir Neville Marriner and Filarmonica del Teatro Comunale di Bologna, Stefan Blunier and Beethoven Orchester Bonn.

Katarina Strom Harg

© Katarina Ström-Harg

Katarina Ström-Harg

Katarina Ström-Harg piano är en väletablerad pianist inom svenskt musikliv och har ett världsomspännande kontaktnät. Hon har konserterat i USA, Storbritannien, Frankrike, Kroatien, Danmark, Spanien. I Sverige bl.a med Kungliga Filharmonikerna i Stockholm och Norrköpings symfoniorkester. Repertoaren sträcker sig från barock till nutida musik. Hon har särskilt fått upp- skattning för sina tolkningar av Bach, Beethoven och Mozart. Dessa tonsättare kombinerar hon gär- na med nutida musik med särskild tonvikt på kvinnliga tonsättare från 1900-talets början fram till nutid. Tonsättare som nyligen har skrivit musik till henne är Niklas Breman, Libby Larsen och Ka- tarina Leyman. Hon driver olika projekt som entreprenör och är en nyskapare genom att presentera levande musik i olika miljöer. I egenskap av kammarmusiker samarbetar hon med välrenommerade artister, sångare så väl som instrumentalister.

Katarina spelar också hammarklaver (A= 430), solo och som medlem i Ensemble Crusell. Katarina är professor i instudering/interpretation vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Hon engageras ofta som föreläsare över det Ergonomiska pianospelet och är mycket aktiv som förmedla- re av det naturliga pianospelet. Katarina är representerad på ett antal CD bl.a med den publika succén Arvo Pärt: Solo Piano Music .

info www.fpmusic.se

Katarina Ström-Harg is a well established pianist in the Swedish music scene and performs in countries such as: USA, UK, France, Croatia, Denmark, Spain among others. As a soloist she has played concerts with different orchestras, such as the Royal Philharmonic Orchestra in Stockholm and Norrköping Symphony Orchestra. She collaborates with many renowned artists, singers as well as instrumentalists. Since 1988 she plays in a duo with clarinetist Stefan Harg. Katarina is also a performer of period piano and a member of Ensemble Crusell, Stockholm. Her repertoire ranges from baroque to contemporary music. She has received special acclaims for her interpretations of Bach, Beethoven and Mozart which she combines with contemporary music, with particular emphasis on neglected women composers from 1870 to the present.Katarina runs various projects as an entrepreneur and is an innovator by presenting live music in different environments, using her worldwide network of contacts.She is a tenure professor of interpretation at the Royal College of Music in Stockholm. Her educational work includes an active music making with students at all levels. Within the framework of RCM/ KMH she has an ongoing research project.She presents workshops on the topic of "Ergonomic piano playing" to share her knowledge of the natural way of playing the piano. Katarina has collaborated with Maître Guy Deplus in concerts and on CD (fpmusic 002)

more info www.fpmusic.se

Stefan Harg

Stefan Harg är internationellt erkänd och efterfrågad som en mångfacetterad musiker och pedagog.

Stefan ger konserter nationellt som internationellt . 2018 gjorde Stefan en bejublad soloturné i USA med konserter i New York , Chicago och Minneapolis.

Stefan samarbetar med världsledande musiker och dirigenter såsom Luciano Berio, György Ligeti och Libby Larsen, Esa-Pekka Salonen, Yevgeny Svetlanov, Kurt Sanderling, Sixten Ehrling, Valery Gergiev, Sir Colin Davis, David Robertson, Sir John Elliot Gardiner and Bernhard Haitink

Han har ett nära samarbete med dagens tonsättare i olika spännande projekt. Katarina Leyman skrev klarinettkonserten Verdure åt Stefan som rönte ett stort publikt och kritiker gensvar. 2018 uruppförde Stefan, Niklas Bremans konsert i Chicago. Han framför regelbundet också musiken av Pierre Boulez Dialogue de l'Ombre double för clarinet and electronics (1985) som fick sin Nordiska premiär 2015 samt Boulez Domaines.

Vid ett bejublat framträdande på Opera Comiqué i Paris 2014 framfördes Carl Nielsen konserten.

I oktober 2012 hyllades hans interpretation av Jean Francaix konsert och Claude Debussy’s Première Rhapsodie vid jubileumskonserter i Frankrike.

Stefan blandar framföranden på tidstrogna instrument med moderna instrument.

TV programmet ”Mozart’s Lost clarinet ” (2014) med fokus på Mozarts klarinettist Anton Stadler har rönt stora publik och kritiker framgång.

Där medverkar han med Mozarts Kvintett k 581 och arior ur La Clemenza di Titus på tidstrogna instrument.

Han medverkar regelbundet i Drottningholms Barockensemble.

Stefan har sedan 1990 bildat en framgångsrik duo med konsertpianisten Katarina Ström-Harg.

Stefan är en flitig skribent och är publicerad i olika internationella tidskrifter och håller föreläsningar i olika sammanhang.

Han är Sveriges National Chairman för ICA- International Clarinet Association. Han har framträtt på ICA’s ClarinetFests i New Orleans ( 2001) och var värd samt konstnärligt ansvarig för ClarinetFest2002 som hölls i Stockholm 2002 .

Stefan är representerad på ett flertal CDs. Senast på CD La Belle Époque med fransk musik från1889-1921.

Adj. Professor vid Örebro Musikhögskola och undervisar på Lilla Akademien ,Stockholm

Stefan är utbildad vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm med SolistDiplom (1990) och KammarmusikDiplom (1988)

Vidare utlandsstudier för Guy Deplus och Walter Boeykens.

Stefan är artist hos Vandoren , Paris och Buffet-Crampon , Paris

more info stefanharg.se

Fullsizeoutput B41 Min

© Stefan Harg

Stefan Harg has been internationally recognised and requested as a multifaceted renowned musician and educator. He gives concerts as a chamber musician, soloist and orchestra musician.

Stefan gives concerts nationally and internationally and is invited regularly as a soloist in Swedish and foreign orchestras.

He works in different contexts with chamber music and is invited to the most important chamber music scenes in the world.

Recently in 2018 Stefan made a highly acclaimed solo tour in the United States with concerts in New York, Chicago and Minneapolis.

He collaborates with today’s composers in various exciting projects. Katarina Leyman wrote the Clarinet Concerto Verdure for Stefan, who attracted a large public and critic response. He also gave the world premier of Niklas Bremans concerto Dancing Goats in Chicago (2018).

Stefan regularly performs the music by Pierre Boulez Dialogue de l’ombre double for Clarinet and Electronics (1985), which received its Nordic premiere 2015.

He also has performed the Carl Nielsen Concerto on many spectacular appearances during the years. In October 2012 his interpretation of Jean Francaix concerto and Claude Debussy’s Première Rhapsodie at an anniversary concerts in France was hailed by critics and public.

He has collaborated with, among others, Luciano Berio, György Ligeti and Libby Larsen, Esa-Pekka Salonen, Yevgeny Svetlanov, Kurt Sanderling, Sixten Ehrling, Valery Gergiev, Sir Colin Davis, David Robertson, Sir John Elliot Gardiner and Bernhard Haitink et.al

Stefan collaborates since 1990 in a successful duo with Concert-pianist Katarina Ström-Harg.

Playing on period instruments have brought him to many interesting projects among these are the TV program Mozart’s Lost clarinet (2014) which has attracted audiences and critics success, in which Stefan participates with Mozart’s Clarinet Quintet and in Arias from La Clemenza di Tito. He is a member of the Drottningholm Barock Ensemble, Stockholm and Trio 430 Stockholm

Apart from his life as a performer, Stefan is also a committed music educator, regularly writing articles, lecturing at conventions etc….

Stefan is since 2015 Adjunct Professor of clarinet at Örebro Music University and teaches at the Lilla Akademien Stockholm . He also gives master classes throughout Europe and in the United States.

Stefan was educated at the Royal College of Music in Stockholm with Soloist Diploma (1990) and Kammarmusik Diploma (1988)

Further studies abroad with Guy Deplus and Walter Boeykens.

He is the Swedish National Chairman for ICA-International Clarinet Association.

Stefan is represented on several CDs, recently the La Belle Époque CD(2016)

He is artistic director of Classical Chamber Music Festival , Stockholm

Stefan is a performing artist of Vandoren, Paris and Official Artist of Buffet Crampon, Paris .

Ivo Nilsson

© Ivo Nilsson

Ivo Nilsson, Trombon

Efter avslutade studier vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm debuterade Ivo Nilsson 1989 som solist med Sveriges Radios Symfoniorkester. Samma år debuterade han även som tonsättare genom ett uruppförande vid Franska Radion framfört av Ensemble l Í tinéraire efter studier i komposition vid IRCAM i Paris.

Sedan dess har han varit fritt verksam som kammarmusiker och solist specialiserad på interpretation av nutida musik. Han är medlem av ensemblerna KammarensembleN, MA Ensemble Son och Axelsson & Nilsson-duo. Hans internationella verksamhet innefattar gästspel på bla. festivalerna Beyond 440 Hz (Los Angeles), Biennale di Venezia, Chicago Jazz festival, Chiffren (Kiel), Enescu festival (Bukarest), Musica (Strasbourg), Huddersfield Contemporary Music festival, Rainy Days (Luxemburg), Roaring Hoofs (Mongoliet), 2 days and 2 nights (Odessa), Sonorities (Belfast), Spazio Musica (Cagliari), Spectra (Tirana), Ilhom (Tashkent), Time of music (Viitasaari), Ultima (Oslo) och ISCM World Music Days (Hong-Kong, Zagreb).

2001 utkom hans första solo-CD på etiketten Phono Suecia.
Hans parallella verksamhet som tonsättare innefattar framföranden vid flertalet av de ovannämnda festivalerna och av ensembler såsom Birmingham Contemporary Music Group, Cantus, Ensemble Neue Musik Berlin, Ensemble Recherche, Ensemble Reconsil, l Í tineraire, Nouvel Ensemble Moderne, Internationale Ensemble Moderne Akademi, Slowind & Zak ensemble. Ett flertal av hans verk finns inspelade på den ovannämnda Phono Suecia och hans helaftonsverk Rotorelief på etiketten Sforzando.
Under 2003-2005 var Ivo Nilsson även konstnärlig ledare för Stockholm New Music festival.
2007 tilldelades han Föreningen Svenska Tonsättares Interpretpris. 2017 blev han invald i Kungliga Musikaliska Akademin.

www.ivonilsson.com

Eva Ermenz

Författare, poet och skådespelare, som medverkat i ett antal teaterproduktioner, svensk och internationell film samt med recitation av egna och andra författares texter i varierande litterära sammanhang.

Senast publicerad med MIDORI, japanska bilder och SHIRO, japanska drömmar förutom ett tiotal diktsamlingar och prosa. Eva är medlem i Svenska Författarförbundet, Svenska Haikusällskapet och deltar i workshops och föreläsningar. Hennes språk är stilistiskt sparsmakat och framkallar starka bilder.

Dsc 3777

© Eva Ermenz